سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فصل سکوت

شاهدان روز قیامت

    نظر

                                                                                                     

                                

 حضرت حق بر کلیه اعمال خوب و بد انسان، چه کارهایی که در آشکار و چه کارهایی که در پنهان انجام داده ایم، آگاهی دارد و در روز قیامت شاهدانی نیز دارد:1ـ خداوندتبارک و تعالیإِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»همانا خداوندبر همه چیز گواه است.حج،17

برای خدا همه چیز روشن است و بر همه کارهای ما علم و گواهی دارد . بنابراین اولین شاهد ذات مقدس الهی است .

2ـ پیامبران :«وَجِئنَابِکَ عَلَی هَؤلاءِ شَهیداً» و تو را (ای پیامبر) بر این امت گواه خواهیم گرفت . نساء ، 41

3ـ امامان :«وَ کَذلِکَ جَعَلناکُم اُمَّةً وَسَطاً لَتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاس» ما همچنان شما را امتی میانه قرار دادیم به آئین اسلام هدایت کردیم و نیز بیاراستیم به اخلاق معتدل و سیرت نیکو (تا گواه مردم باشید)تا نیکی و درستی را سایر ملل عالم از شما بیاموزند .بقره ، 143.

 سومین گروه شهادت دهنده امامان هستند . امام صادق (ع) فرمودند :«در هر دوره و قرنی امامی هست که گواه بر مردم است »

4ـفرشتگان:«وَ جَاءَت کُلُّ نَفس مَّعَهَا سَائقٌ وَ شَهیدٌ»فرشته ای برای حساب به محشر کشاند و فرشته ای بر نیک و بدش گواهی دهد.ق ، 21

روز قیامت هر انسانی در پیشگاه خداوند حاضر می شود در حالی که در کنارش فرشته ای است و آن فرشته شاهدی بر کارهای انجام داده شده او است .

5ـ زمین : «یَومَئذٍ تُحَدِثُ أَخبَارَهَا »آن هنگام زمین مردم را به حوادث خویش آگاه می سازد. زلزال ،4

زمین در قیامت اخبارش را بازگو می کند . ممکن است که شهادت زمین در آن روز به وسیله وضع و نظام جدیدی باشد . یعنی دچار زلزله بزرگی شود و کوهها به حرکت درآیند و قطعه قطعه شوند . سپس بر اعمال ما گواهی می دهند و معنای آن این است که خداوند با اراده خود هر قطعه از زمین را به سخن درمی آورد و بر علیه ما گواهی می دهند .

6ـ وجدان:«اقرَاء کِتابَکَ کَفَی بِنَفسِکَ الیَومَ عَلَیکَ حَسِیباً»اعمالت را بخوان که تو خود تنها برای رسیدگی به حساب خویش کافی هستی.اسراء ، 14

یکی دیگر از شاهدان ما وجدان زنده و عقل و چشم بیدار ما می باشد . در قرآن آیات بسیاری به ما نشان می دهد که انسان با کمال صراحت به گناه و انحراف خود اعتراف می کند .

7ـ اعضای بدن :«یَومَ تَشهَدُ عَلَیهِم أَلسِنَتُهُم وَ أَیدِیهِم وَ أَرجُلُهُم بِمَا کَانُوا یَعمَلُونَ »بترسند از روزی که زبان و دست و پای ایشان بر اعمال (ناشایسته) آنها گواهی دهد .نور ، 24

«روزی که بر لبهای آنان مهر می زنیم و تنها دست و پای آنها است کـه حرف می زند و پایشان گواهی می دهد که در دنیا کجا رفته اند و چه کرده اند.یس ، 65»«روز قیامت گوش ، چشم و پوست به آنچه در دنیا عمل کرده اند،گواهی می دهند.فصلت ، 25»

8 ـ زمان :«مامن یوم یمر علی بن آدم و الاقال له ذلک الیوم انا یوم حدید و انا علیک لشهید » من امروز برای تو روز تازه هستم و گواه کارهایی را که در من انجام می دهی در روز قیامت خواهم بود.

هیچ روز بر انسان نمی گذرد مگر آنکه به او هشدار می دهند .

9 ـ خود عمل :«وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا » روز قیامت انسان رفتار و کردار دنیوی خود را در برابر خود حاضر می بیند .کهف ، 49

کردار و عمل انسان یکی دیگر از شاهدان در قیامت می باشد . تمام کارهای ما در آخرت شکل دیگری به خود می گیرند .مرحوم شیخ بهایی می گوید: جملاتی که تنها از رسول خدا درباره تجسم اعمال در قیامت وارد شده برون از شمار است .

10 ـ شهیدان هم از شاهدان ما هستند و کسانی که در راه خدا کشته شوند همانگونه که خداوند فرموده است: شهیدان زنده هستند .آنها نیز یکی از گواهان ما در روز قیامت هستند .

«از مکافات عمل غافل مشو»


نفس اماره

                                                                                                                      

                             

بندهایی که انسان را اسیر می کند ، همیشه بیرونی نیستند . قرآن کریم «نفس اماره» را دشمنی درونی می شناسد که باید خود را از خطراتش حفظ کرد و به دفع حملات و تهاجماتش پرداخت . «اِنَّ النَّفسَ لامارةٌ بالسوء» نفس ،بسیار به بدی فرمان می دهد  یوسف، آیه 53

نفس آدمی ، وسوسه گر ،حریص و طماع است و رستگار کسی است که حریف آزمندی نفس خویش شود. قرآن کریم با یادآوری وضعیت انسان نسبت به خدا و جایگاه پروردگار در عالم ،  ما را به مقابله با تمنیات و شهوات نفس فرا می خواند :«وَ أمّا مَن خافَ مَقامَ رَبُه وَ نَهی النَّفسَ عَنِ الهوَی فَاِنَّ الجَنَّةَ هِیَ المأوی» کسی که از مقام پروردگارش بیم داشته باشد و نفس خود را از هوی بازدارد ، مأوایش بهشت خواهد بود .نازعات،  آیه 41،40

عبادات تمرینی برای تسلط بر خویش و مهار نفسانیات است . «تقوا» نیز نیرومندترین اهرم کنترل «نفس اماره» است و انسان را از سقوط در دامن تباهی و آلودگی ها نگه می دارد و طغیان غرایز را مهار می کند و نوعی ترمز بر حرکت نامعقول بشر است .

مهار سرکشی های نفس که با تقوا میسر است در توصیه های دینی با عنوان «جهاد اکبر» و «جهاد با نفس» مطرح شده است . انسان است و عمری درگیری با دشمن پنهان درونی . اگر خود را نسازد پیوسته زمین خواهد خورد و تباه خواهد گشت .رسیدن به قلمرو حیات طیبه در سایه گذر از این سیم خاردار است و کسی که از خط مقدم دل عبور کند و خاکریز نفس را بشکند و فتح کند ، به آن قلمرو نورانی خواهد رسید . و این همان اخلاق و تربیت قرآنی است که نصیب مجاهدان با نفس و آزادشدگان از سلطه تمنیات شیطانی و خواسته های سیری ناپذیر دل می شود . و هر کس که به این اخلاق برسد به کمال رسیده است .

تا کی و چند اسارت در خویش ؟                        می توانی که گریبان برهانی از نفس                      می توانی زخود آزاد شوی

                                                                                   به خداوند رسی...                                                                                     


جلوه های قرآن در کربلا

    نظر

                                                                                      

                      یکی از اصولی که قرآن بر آن اصرار دارد، عشق به خوبان و خوبی ها و تنفر از بدان و بدی هاست .

قرآن می فرماید: ای پیامبر! ما نامت را بلند داشتیم  رفعنا لک ذکرک ) در کربلا نام حسین (ع) برای همیشه بلند آوازه ماند.

قرآن می فرماید:هر گامی و کلامی باید بر اساس بصیرت باشد(ادعوا الی اللّه علی بصیره انا و من اتّبعی ) و امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و اصحاب ، روز عاشورا ده سخنرانی کوتاه برای موعظه و ارشاد مردم داشتند.

قرآن ، از ایثارگران تجلیل می کند (و یؤثرون علی انفسهم ) در کربلا جلوه های بسیاری از ایثار به چشم می خورد که نمونه بارز آن ایثار حضرت ابوالفضل العباس (ع) است .

قرآن به عفو کردن و پذیرش عذر مردم سفارش می کند که نمونه بارز آن در کربلا عفو و بخشش حرّبن یزید ریاحی است .

قرآن می فرماید: (و العاقبه للمتّقین ) و (و العاقبه للتقوی ) در کربلا نام نیکی از دهها هزار جنایتکار نیست ، اما نام 72 تن سرباز امام حسین (ع) همچنان زنده است .

 قرآن می فرماید: (امرت لان اکون اوّل المسلمین ) یعنی رهبر باید پیشگام باشد و در کربلا امام حسین (ع) فرزندش علی اکبر (ع) را قبل از جوانان بنی هاشم به میدان نبرد فرستاد .

قرآن می فرماید: (فاستقم کما امرت و من تاب معک ) ای پیامبر! تو و یارانت استقامت بورزید، در کربلا بهترین جلوه های استقامت را در امام حسین و یارانش  می بینیم .

قرآن بارها می فرماید: به منطق و حق ّ فکر کنید، نه به تعداد نفرات و تعبیراتی از قبیل : (اکثرهم لا یعملون) (اکثرهم فاسقون) (اکثرهم کاذبون) را به کار برده است                                                   .